Sairaalaklovneille myönnettiin laatustandardi ja Euroopan kattojärjestön täysjäsenyys

"Jäsenyys EFHCO:ssa on meille hieno saavutus ja askel kohti entistä järjestäytyneempää toimintaa. Se osoittaa toimintamme olevan kansainvälisellä tasolla laadullisesti."

EFHCO:n hallituksen varapuheenjohtaja Magdalena Schamberger, Sairaalaklovnit ry:n taiteellinen johtaja Kari Jagt, toiminnanjohtaja Aino Viertola ja EFHCO:n hallituksen puheenjohtaja Monica Culen.

EFHCO (European Federation of Heatlhcare Clown Organizations) hyväksyi Sairaalaklovnit ry:n järjestön täysjäseneksi Kööpenhaminassa 18.-20.9.2017 pidetyn vuosikokouksensa yhteydessä.

EFHCO perustettiin vuonna 2011 kahdeksan eurooppalaisen järjestön toimesta. Toiminnan tavoitteena on jakaa tietoa ja kehittää toimintaa Euroopan laajuisesti. Järjestö ylläpitää yhteistä laatustandardia ja edistää alan kehitys- ja tutkimustoimintaa. Sairaalaklovnit ry:n liittymisen jälkeen jäseniä on nykyään 14. Mukana ovat kaikki Euroopan suurimmat järjestöt. Osana hakuprosessia EFHCO arvioi Sairaalaklovnit ry:n toiminnan laatua useista eri näkökulmista: Sen tulee täyttää sekä hallinnolliset että taiteelliset kriteerit. Lisäksi arvioidaan järjestön yhteistyötä sairaaloiden kanssa.

“Jäsenyys EFHCO:ssa on meille hieno saavutus ja askel kohti entistä järjestäytyneempää toimintaa. Se osoittaa toimintamme olevan kansainvälisellä tasolla laadullisesti. Määrällisesti toimintamme on moniin muihin maihin verrattuna vielä varsin pientä, vaikka kysyntää toiminnallemme olisi sairaaloissa ja muun terveydenhuollon piirissä todella paljon. Tämä on rahoituksellinen haaste, sillä toimintamme mahdollistetaan avustus- ja lahjoitusvaroilla”, Sairaalaklovnit ry:n taiteellinen johtaja Kari Jagt toteaa.

“Sairaalaklovni on oma erityisosaamista vaativa ammattinsa. EFHCO:n jäsenyys tarjoaa meille paljon tietoa, kokemusta ja osaamista hyödynnettäväksi. Haluamme pysyä mukana alan kehityksessä kansainvälisesti ja tehdä korkealaatuista työtä lasten ja perheiden hyvinvoinnin eteen”.