Miksi sairaalaklovneja tarvitaan

Sairaalaklovnien toiminta on vakiintunutta ja säännöllistä. Yhdistys on valtakunnallinen ja toimii kaikissa yliopistollisissa sairaaloissa.

Klovni kulkee käytävällä tanssahdellen, oikea jalka ojennettuna niin, että oikeasta jalasta vain varpaat koskevat lattiaan

Iloinen muisto sairaalaklovnien käynnistä kantaa pitkälle ja auttaa sairaalakokemuksen käsittelyssä myös jälkikäteen. Pitkäaikaispotilaille uuden kohtaamisen odottaminen ja tieto siitä, että klovniystävät tulevat aina tervehtimään, muodostavat ainutlaatuisen tuen ja siteen sairaalassaoloajalle.

Toiminnan tavoitteena on tukea ja auttaa myös henkilökunnan työtä. Klovnitohtoreita saatetaan esimerkiksi pyytää paikalle rauhoittamaan lasta toimenpiteen ajaksi tai muuten vain rentouttamaan tilannetta. Sairaalaklovnien työskentely ei saa häiritä eikä rasittaa toimintaa osastoilla, vaan päinvastoin.

Klovnitohtorit ovat taustaltaan ammattiesiintyjiä ja heidät on koulutettu toimimaan sairaalaympäristössä. Heitä koskevat samat hygienia- ja vaitiolosäännöt kuin muutakin henkilökuntaa. Yhteensä klovnikiertoja on lähes 40 päivänä kuukaudessa ja toimintamme tavoittaa vuosittain yli 50 000 henkilöä.