Edellinen Seuraava Sairaalaklovnit

IKIKLOVNIT – ILOA kaiken ikää.

Sairaalaklovnit ry:n Ikiklovnit toimivat palvelutaloissa ja ryhmäkodeissa eri puolilla Suomea. Tavoitteena on edistää ikääntyneiden kokonaisvaltaista hyvinvointia tukemalla toimintakykyä ja osallisuutta sekä ehkäisemällä yksinäisyyttä.

Klovnitoiminta on luonteeltaan osallistavaa ja aktivoivaa. Vierailuissa pääpaino on kohtaamisessa ja siinä syntyvästä yhteisesti jaetusta hetkestä, aina asukkaan ehdoilla. Pitkällekin edennyt muistisairaus, tai esimerkiksi puhumattomuus tai huono kuulo, eivät ole esteitä vierailuille. Klovnin kohtaamisessa käytetty kieli on universaalia.

Klovnien tärkein työkalu on tilanneherkkyys. Tämä voi tarkoittaa vauhdikastakin ilottelua, kuten musisointia ja tanssia, tai rauhallista tarinointia, keskustelua vanhuksen muistoista ja kiinnostuksen kohteista. Joskus riittää vain yhdessä oleminen ja hiljainen hymy.

Positiivisia hetkiä, myös omaisille

Palvelutaloissa ja ryhmäkodeissa myös omaiset  hyötyvät toiminnasta. Omaiset voivat nähdä ikääntyneen uudessa valossa ja klovnit voivat tarjota heille yhteisiä ilon hetkiä ja uudenlaista tapaa olla yhdessä. Näin arkeen muodostuu positiivisia jaettuja hetkiä, jotka voivat kannatella vaikeina aikoina.

Toimintaa kohdennetaan erityisesti tukea tarvitseville tai muuten haavoittuvassa asemassa oleville ikäihmisille, kuten muistisairaille ympärivuorokautisen palveluasumisen ryhmäkodeissa. Ikiklovnityö toimii myös ennaltaehkäisevän työn puolella kotona asuvien ikääntyneiden parissa esim. päivätoimintaryhmissä, avoimissa palvelutaloissa ja lyhytaikaisen asumisen yksiköissä.

Tavoitteena pysyvä toiminta

Ikiklovnitoimintaa on kehitetty yhdessä kansainvälisten asiantuntijoiden ja eurooppalaisten kumppaniorganisaatioiden kanssa osana Eu:n Luova Eurooppa- ohjelman ClowNexus- hanketta (2020–2023).

Ikiklovnitoiminta mahdollistetaan tällä hetkellä kokonaisuudessaan hankerahoituksilla, mutta tavoitteena on löytää toiminnalle pysyvä rahoitus, joka turvaa toiminnan pitkäjänteisen kehittämisen ja juurruttamisen.

Kiinnostaako toiminta? Ole yhteydessä toimistoomme: Yhteystiedot

Lisää tietoa toimintamallista ja tutkimustuloksia löytyy: Innokyla.fi

Palautteita henkiläkunnalta:

Asukas itkuinen ja huonotuulinen aamulla; mieli muuttui ja hymykin tuli, kun klovnit saapuivat.

Musiikin ja tanssin myötä myös yhteistyö asukkaan kanssa hoitotyössä sujuu paremmin.

Käykää asukkaan luona ennen suihkutusta, koska viime kerran käyntinne jälkeen hän lauloi iloisesti koko suihkun ajan.

Palautteita asiakkailta:

Kun näin kasvosi oven raosta, ilahduin enkä nähnyt enää muuta.

Täytyy sanoa että ootte te kyllä hyviä. Oikein ilon pisaroita tuli tänne!

En voi uskoa, että olette täällä. Nyt koko päivä on hyvä, kun te kävitte!

Minusta tuntuu kuin sinä toisit tänne 100 erilaista sinua, tunnetta. Minä saan sinusta elämääni voimaa.