Sairaalaklovnit

Merkityksellistä pelleilyä jo vuodesta 2002

JUHLAVUOSI 2022

Sairaalaklovnit juhlistavat 20-vuotista taivaltaan ja siirtyvät samalla digiaikaan uuden sovelluksen myötä.

Vuorovaikutteiseen klovneriaan perustuva työmuoto on saanut alkunsa Yhdysvalloissa 80-luvulla ja on nykyään käytössä lähes kaikkialla maailmassa. Tavoitteena on tarjota yhteinen iloinen hetki lapsen ehdoilla, joka vie ajatukset muualle, pitää leikkimieltä yllä sairausaikana, sekä auttaa käsittelemään sairaalaan ja sairauteen liittyviä pelkoja ja vaikeita tunteita.

Suomessa toiminta on kehittynyt merkittävästi viime vuosikymmenen aikana. Erityisesti työmuoto, jossa klovnit ovat mukana toimenpiteisiin valmistautuessa, on lisääntynyt ja saanut hoitohenkilökunnalta erittäin myönteistä palautetta. Sairaalaklovnitoiminta nähdäänkin nykyään usein saumattomana osana osastojen toimintaa ja hyvää hoitoa. Yhteisenä tavoitteena on hoidon lapsilähtöisyys ja parempi potilasviihtyvyys. Sairaalaklovnit ry on Eurooppalaisen kattojärjestön EFHCO:n laatusertifioitu täysjäsen. ”20 toimintavuotensa aikana Sairaalaklovnit on toiminut pioneerina kulttuuri- hyvinvoinnin saralla. Ensin on kehitetty suomalaisiin sairaaloihin sopivaa sairaalaklovnitoimintaa ja saatu se osaksi jokaisen yliopistosairaalan arkea. Sittemmin itse sairaalaklovnityö on voinut kehittyä omaksi erityisosaamista vaativaksi päätoimiseksi ammatikseen”, toteaa Kari Jagt, Sairaalaklovnit ry:n toiminnanjohtaja.

Yhdistyksessä työskentelee tällä hetkellä 25 sairaalaklovnia ja  toimintapäiviä oli viime vuonna ennätysmäärä 1 524 kpl, kohtaamisia niihin mahtui yli 65 000! (lapsia, omaisia ja hoitohenkilökuntaa) Kymmenessä vuodessa toiminta on lähes kolminkertaistunut. Tarvetta lisäpäiville on kuitenkin edelleen, jotta kaikki osastot ja lapset pääsisivät toiminnan piiriin. Yhdistys toivookin nyt juhlavuonna löytävänsä lisää yrityksiä ja yksityishenkilöitä tukijoikseen, mikä mahdollistaisi toiminnan laajentamisen.

Uudet kujeet – Sairaalaklovnien oma äppi ja blogi!

Juhlavuoden kunniaksi yhdistys lanseeraa Sairaalaklovnit-sovelluksen, joka laajentaa rakastettujen klovnitohtoreiden toimintaa, pidentää sairaalakohtaamisten kaarta ja ylläpitää klovnien suhdetta lapsipotilaisiin osastovierailujen ulkopuolella. Sovelluksesta löytyy kaiken muun hauskan lisäksi Palloposti-toiminto, joka on tarkoitettu sairaaloissa hoitosuhteessa olevien lasten ja klovnien väliseen viestittelyyn. Toiminto mahdollistaa tuttujen klovnihahmojen läsnäolon lapsen ja perheen arjessa koko sairausajan kaarella, myös kotihoitojaksoilla. Applikaation on suunnitellut ja toteuttanut yhteistyössä Sairaalaklovnit ry:n kanssa designyhtiö Adventure Club ja sen on rahoittanut  STEA. Lisää tietoa: www.sairaalaklovnit.fi/appi

Sairaalaklovnit pääsevät avaamaan työtään sairaaloiden arjessa uudessa blogissa, jossa julkaistaan muun muassa perheiden tarinoita klovnikohtaamisista ja välitetään ilon ja leikin sanomaa myös sairaaloiden seinien ulkopuolelle. Blogin avaa tarina Siiristä, joka on tavannut klovnit kolmevuotiaana ollessaan sairaalassa syöpäepäilyn vuoksi – ja nyt aikuisena kohtaa heidät uudestaan. Lue mitä tapahtui! https://blogi.sairaalaklovnit.fi/

Paikalliset juhlat valtakunnallisesti – klovni tavattavissa kaikilla yliopistollisilla sairaaloilla!

Koronatilanteesta huolimatta Sairaalaklovnien työ sairaaloissa on onneksi saanut jatkua lähes normaalisti. Syntymäpäiväjuhlia oli kuitenkin syytä lykätä nykyisen tilanteen vuoksi toukokuulle. Toimintakaupunkien (Helsinki, Turku, Tampere, Kuopio, Oulu) klovnitiimit järjestävät juhlallisuudet 24.5.2022 omissa sairaaloissaan klo 10.