AJANKOHTAISTA

Teksti: Vuonna 2019: 77 kohtaamista, 1400 klovnityöpäivää, 25 klovnia

Viime vuonna sairaalaklovnit työskentelivät valtakunnallisesti lähes 1400 työpäivän verran. Työssään he kohtasivat lapsipotilaan, tämän omaisen tai hoitohenkilökunnan jäsenen 77 000 kertaa. Se on kolme kertaa enemmän kuin vuonna 2011.

Kohtaamismäärät kasvaneet erityisesti viime vuosina

Potilas tai omainen kohtasi vuonna 2019 sairaalaklovnin yli 57 000 kertaa, mikä on Sairaalaklovnit ry:n historian ennätys. Kun mukaan otetaan hoitohenkilökunta, oli yleisön kohtaamisia sairaalaklovnin kanssa yli 77 000. Kasvua edellisvuoden lähes 63 000 kohtaamiseen oli viidennes. Kohtaamisten määrä on kasvanut jatkuvasti viimeisen lähes kymmenen vuoden ajan, erityisesti viime vuosina. Kohtaamismäärä on kolminkertaistunut vuoden 2011 (24 000) ja vuoden 2019 (77 000) välillä.

Sairaalaklovnien kohtaamiset potilaiden, omaisten ja hoitohenkilökunnan kanssa vuodesta 2011 vuoteen 2019, tuhannen tarkkuudella

Kaavio, jossa esitellään yleisökohtaamisten kasvua vuodesta 2011. Kuvaaja osoittaa taisesti nousevaa käytää, jonka nousu kiihtyy vuodesta 2016.

Klovni tekee yhteistyötä hoitohenkilökunnan kanssa

Sairaalaklovnit ovat vakiintuneet osaksi lasten sairaalahoitoa viimeisen lähes parinkymmenen vuoden aikana. Yhteistyö sairaalan henkilökunnan kanssa hoitotyön tukemiseksi on tärkeä osa sairaalaklovnin tehtävää. Hoitohenkilökunta voi myös erikseen pyytää sairaalaklovnia avuksi lapsipotilaan kohtaamiseen.  Siksi sairaalaklovnien kohtaamiset hoitohenkilökunnan kanssa ovat myös tärkeitä. Niitä oli viime vuonna kaikista yleisökohtaamisista neljännes.

Viimeisen parin vuoden aikana mukaan ovat tulleet myös työskentely psykiatrisilla osastoilla ja toimenpiteisiin valmistava työ. Näissä työmuodoissa yhteistyö hoitohenkilökunnan kanssa on korostunut. Toimenpiteisiin valmistavassa työssä sairaalaklovni esimerkiksi auttaa lasta rentoutumaan kanyylin laitossa, siirtää ajatukset pois kivusta, tai helpottaa pelkoja ennen leikkausta.

Toimenpiteeseen valmistava klovneria vaikuttaa positiivisesti ja lisää kohtaamisia

Vuonna 2018 HUS:issa selvitettiin Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa tutkimuksessa klovnin läsnäolon vaikutusta tilanteessa, jossa lapsipotilaalle asetetaan laskimokanyyli. Alustavat tutkimustulokset viittaavat vahvasti siihen, että sairaalaklovnin läsnäolo toimenpiteessä vaikuttaa potilaan mielialaan positiivisesti. Tuloksia tukee myös Maailman terveysjärjestön WHO:n laaja selvitys vuodelta 2019, jossa todettiin tutkimusten tukevan taiteen ja kulttuurin positiivisia terveysvaikutuksia. Katso video HUS:in tutkimuksesta

Uudet työmuodot ovat muuttaneet sairaalaklovnin tavallista työpäivää: kun perinteisesti sairaalaklovnit liikkuvat osastolla pareittain, toimenpiteeseen valmistavassa klovneriassa klovni työskentelee ilman paria. Tavallisesti klovnit tekevätkin aamupäivisin toimenpiteeseen valmistavaa klovneriaa ja iltapäivin kiertävät osastoilla yhdessä. Tämä muutos on osaltaan vaikuttanut siihen, että kohtaamismäärät ovat kasvaneet klovnien kohdatessa lapsia, omaisia ja hoitohenkilökunnan jäseniä tahoillaan.

Rahapula uhkaa yhdistyksen toimintaa

Vaikka sairaalaklovnitoiminta onkin ollut tasaisessa kasvussa, varjostaa yhdistyksen toimintaa erityisen haastava taloudellinen tilanne. Sairaalaklovnit ry ei ole saanut avustuksia ja lahjoituksia tälle vuodelle toivotulla tavalla.

Sairaalaklovnit ry:n toimintaa voi tukea lahjoituksilla esimerkiksi:
Tekstiviestillä 10 ILO numeroon 16588 (10 €) tai lahjoitustilille IBAN FI26 8024 0710 1199 21

Lisää tukemisen tapoja

Lisätietoja antaa