AJANKOHTAISTA

NENÄTYS 2021 – Sairaalaklovnit palkitsivat peruskoulun kunniapunanenädiplomilla Lasten oikeuksien päivänä 20.11.2021.

LIVE-lähetys julkistamisesta (tallenne): LINKKI

Sairaalaklovnit on yhdistys, jonka kouluttamat ammattiartistit ilahduttavat sairaaloissa. Toimintamme tavoite on parantaa lapsen sairaalakokemusta ja sitä kautta edistää heidän ja koko perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja toipumista. Lapsilähtöisyys ja lasten oikeudet ovat meille tärkeä asia. Haluamme myös puhua laajemminkin hyvän mielen ja ilon vaikutuksista. Koemme, että niille on paljon käyttöä myös sairaalan seinien ulkopuolella – kodeissa, harrastuksissa, kouluissa ja työpaikolla.

NENÄTYS on korkein kunnianosituksemme ja matkan varrella olemme erilaisissa tilanteissa nenättäneet joukon meille tärkeitä ihmisiä (mm. arkkiatri Risto Pelkosen).

Pyysimme verkkolomakkeella anonyymisti  ehdotuksia  palkittavasta tahosta some-kanavissamme marraskuussa.  NENÄTYS 2021 palkinnon saajan valitsi arvovaltainen klovnivaltuusto, johon oli kutsuttuja  Sairaalaklovnit ry:n työntekijät.  Saimme monia hyviä ehdotuksia, järjestöjä, eri palveluntarjoajia ja lasten parissa työskenteleviä henkilöitä. Klovnivaltuusto päätyi hyvän  keskustelun jälkeen kannattamaan yksimielisesti peruskoulua, koska se koettiin niin tärkeäksi osaksi lasten arkea.

Vuoden 202i NENÄTYS-kunniadiplomi on päätetty myöntää peruskoululle.

Perustelut:

Peruskoulu on tärkeä elementti lasten arjessa ja sen merkitys heidän hyvinvoinnilleen on ollut esillä nyt erityisesti koronan tuomien haasteiden myötä.
Suomalainen peruskoulu kunnioittaa lasta yksilönä ja ymmärtää leikin merkityksen hänen kehitykselleen. Välitunti ja erilaiset liikuntaleikit ovat
tärkeä osa koulupäivää. Suuressa osassa opetusta hyödynnetään erilaisia leikillisiä elementtejä. Arvostamme opettajien
työtä lasten hyvinvoinnin eteen ja haluamme toivottaa naurua ja kikatusta heidän luokilleen!

Lisätietoja:

Aino Viertola / Klovnitoimisto