AJANKOHTAISTA NENÄTYS 2022

Sairaalaklovnien NENÄTYS 2022 palkinto:
JÄRJESTÖILLE, jotka tekevät työtä lasten viihtyvyyden ja hyvinvoinnin eteen sairaaloissa.

Julkistamislähetys Klovnitoimistolta: LINKKI

Sairaalaklovnit ry palkitsee punanenällä ja diplomilla  Lasten oikeuksien päivänä 20.11.2022 henkilön, yhteiskunnallisen tahon, instituution tai toiminnan, joka edistää lasten huomioimista, iloa, leikkiä ja ihmisten välistä vuorovaikutusta yhteiskunnassa. Vuonna 2020 palkinnon sai lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen ja 2021  peruskoulu instituutiona.

Sairaalaklovnit on yhdistys, jonka kouluttamat ammattiartistit ilahduttavat sairaaloissa. Toimintamme tavoite on parantaa lapsen sairaalakokemusta ja sitä kautta edistää heidän ja koko perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja toipumista. Lapsilähtöisyys ja lasten oikeudet ovat meille tärkeä asia. Haluamme myös puhua laajemminkin hyvän mielen ja ilon vaikutuksista. Koemme, että niille on paljon käyttöä myös sairaalan seinien ulkopuolella – kodeissa, harrastuksissa, kouluissa ja työpaikolla.

Yhdistys pyysi marraskuussa ehdotuksia verkkolomakkeella palkinnonsaajaksi.  Saimme suuren määrän ehdokkaita (49kpl) , ja näiden joukosta NENÄTYS 2022 palkinnon saajan valitsi arvovaltainen Klovnivaltuusto, eli Sairaalaklovnit ry:n työntekijät. Ehdokkaina oli useita järjestöjä, jotka kaikki tekevät arvokasta työtä lasten ja perheiden hyvinvoinnin eteen sairausaikana, joka on väistämättä kuormittavaa. Keskustelun jälkeen Klovnivaltuusto päätti yksimielisesti palkita kaikki ehdolla olleet järjestöt, koska kokee, että lasten hyvinvoinnin eteen tehtävä työ sairaaloissa on kaikkien yhteinen asia. Kaikki ilo ja vaihtelu arkeen auttaa heitä jaksamaan luo tärkeitä yhteisiä positiivisia hetkiä ja muistoja. Palkinnon vastaanottaa kaikkien järjestöjen puolesta Tampereen Lastenklinikan tuki ry:n toiminnanjohtaja Susanna Lohiniemi.

”On valtavan hienoa, että meitä palkittavia yhdistyksiä on nykyään näin monta! Lasten viihtyvyys sairaaloissa koetaan tärkeäksi ja tietoisuus sen merkityksestä on selvästi lisääntynyt viime vuosina. Me kaikki teemme töitä sen eteen. Asian esillä pitäminen on meidän järjestöjen tärkeä yhteinen tehtävä”, toteaa Susanna.

Palkittuja järjestöjä ovat: Tampereen Lastenklinikan tuki ry, joka mm. ylläpitää TAYS sairaalahuvipuiston toimintaa ja Kivaa tekemistä sairaala-arjen vastapainoksi -toimintaa. Lastenklinikoiden Kummit ry, joka järjestää valtakunnallisesti toimintaa sairaaloissa, tukee tutkimusta ja rahoittaa monia tärkeitä hankintoja lastenosastoille. We4you-yhdistys, joka jakaa iloa ja toteuttaa sairaiden lasten ja nuorten unelmia ympäri Suomea. Kympin Lapset, joka järjestää lapsille toimintaa ja ylläpitää myös vanhemmille vertaistukea ULS:issa. Lupa Lapsuuteen ry, joka mahdollistaa erilaisia tukitoimintoja lapsiperheille, joissa eletään palliatiivista tai saattohoidon elämänvaihetta.

Yhdistys palkitsee erikseen kaikki ne järjestöt, jotka olivat ehdotettujen joukossa, samalla kuitenkin todeten, että sairaalan seinien sisäpuolella on lisäksi myös useita muita toimijoita, jotka tekevät töitä samojen tavoitteiden eteen.  Näistä näkyvimpiä sairaala-arjessa ovat mm. HelsinkiMissio ja Olkatoiminta, sekä useat potilasjärjestöt, kuten Sylva ry.

Lapsilla on oikeus olla lapsia myös sairaaloissa. Sen eteen teemme yhdessä töitä!

Lisätietoja:

Aino Viertola / Klovnitoimisto