ClowNexus EU-hanke – Punaisen nenän avulla yhteys autismikirjon lapsiin

Sairaalaklovnit ovat käynnistäneet uudenlaisen yhteistyön lasten neurologisilla osastoilla autismikirjon lasten parissa. Kolmivuotinen EU-hanke on nimeltään ClowNexus, ja siinä on mukana sairaalaklovnijärjestöjä yhteensä seitsemästä eri Euroopan maasta.

Hankkeessa edistetään ammattimaisen taidetoiminnan vakiinnuttamista osaksi sote-palveluita ja parannetaan usein marginaaliin jäävien potilasryhmien osallisuutta taide- ja kulttuurilähtöisiin hyvinvointipalveluihin. Aistiyliherkkyyksien ja sosiaalisiin tilanteisiin liittyvien haasteiden takia autismikirjon lasten kanssa kontaktissa olemiseen tarvitaan erityistä osaamista. Tavoitteena on työstää erilaisia työkaluja ja tekniikoita, joilla edesautetaan vuorovaikutusta autismikirjon lasten kanssa klovnerian keinoja hyödyntäen.

Hanke toteutetaan yhteistyössä hoitohenkilökunnan kanssa. Vierailukäyntien kautta etsitään parhaita tapoja Sairaalaklovneille olla läsnä ja luoda kontaktia esim. lapsen saapuessa tutkimusjaksolle. Tavoitteena on rentouttaa tilannetta ja saada luonteva yhteys lapseen, mikä edesauttaa hoitotyötä ja parantaa lapsen ja koko perheen potilaskokemusta.

Lue lisää ja katso videot, joissa hankekoordinaattori ja hoitajat kertovat yhteistyöstä >>>